لامپ خیاری

به طور کلی لامپ های خیاری تولیدی در شرکت لامپ نور به سه دسته لامپ بخار سدیم، لامپ بخار جیوه و متال هالید تقسیم می شوند. این سه نوع از نظر کارایی، کاربردی و نحوه ساخت تفاوت دارند و پایه تمام آنها بخار جیوه است.لامپ 400 وات یکی لز نمونه های پر مصرف بازار محسوب میشود.

لامپ بخارسدیم

یکی از اقتصادی ترین لامپ ها برای جاده ها و اتوبان های کشور می باشند. میله مخروطی چشم انسان زیر لامپ در کسری از ثانیه واکنش نشان می دهد. بخار سدیم عموما به صورت لوله ای و در رنج توانی 35، 50، 70، 150، 250، 400 ، 600 و 1000 وات سدیم در بازار قابل عرضه می باشد. لامپ گازی بخار سدیم ساختمانی شبیه بخار جیوه دارد. با این تفاوت که در آن به جای آرگون از نئون استفاده می شود که هم در فشار کم و هم در فشار زیاد عمل می کند. لامپ HID بخار سدیم از نوع پر فشار بیشترین طرفدار را دارد و در چراغهای خیابانی چون چراغ خیابانی پارس ،چراغ خیابانی فروزان و سپهر استفاده بیشتری دارد. که در مقابل لامپ جیوه اقتصادی تر است.

لامپ های بخار جیوه

این نوع لامپ ها به صورت حبابی در بازار عرضه می گردد، با توجه به بهره نوری بالا نسبت به لامپ های رشته و قیمت بسیار پایین، جزء لامپ های پر طرفدار در صنعت روشنایی ایران می باشد. لامپ های بخار جیوه به دو بخش مستقیم و ترانس خود دسته بندی می شود و در رنج توانی 125، 250، 500 وات در بازار قابل عرضه می باشد. در این نوع لامپ، با عبور جریان برق از درون بخار جیوه نور تولید می شود که در حالت عادی مایع است. به همین دلیل برای راه اندازی آسانتر لامپ مقداری گاز آرگون به آن اضافه می کنند. این محصول در پروژکتورهایی نظیر اورانوس و مارس استفاده میشود

لامپ های متال هالید

نوعی دیگر از لامپ های HID لوله ای، لامپ های متال هالید می باشد که در بازار تحت عنوان لامپ خیاری نیز معروف است. ساختمان این لامپ نیز همانند لامپ جیوه می باشد. اما تفاوت اصلی آن در این است که در حباب داخلی این لامپ افزون بر جیوه کمی هم نمک های هالوژنی(متال هالید) استفاده می شود. این نمک ها پس از راه اندازی کامل لامپ تبخیر شده و به فلز تشکیل دهنده شان و ید تجزیه می شوند. بخار اصلی این فلزها نورهایی در طول موج های مخصوص تولید می کنند. این لامپ ها در مقابل لامپ های خیاری بخار سدیم بهره نوری بالاتری دارند. رنگ نوری این لامپ ها سفید می باشد. لامپ های متال هالید در رنج های توانی 250، 400، 1000 و 2000 وات در بازار قابل عرضه می باشد.

جهت مشاهده لیست قیمت لامپ گازی به بخش لیست قیمت مراجعه نمایید.

لامپ های بخار سدیم پر فشار به خاطر طول عمر بالا و همچنین بهره نوری زیاد ، یکی از اقتصادی ترین لامپ ها برای جاده ها و اتوبان های کشور می باشند. میله مخروطی چشم انسان زیر لامپ بخار سدیم در کسری از ثانیه واکنش نشان می دهد. لامپ های بخار سدیم عموما به صورت لوله ای و در رنج توانی 35، 50، 70، 150، 250، 400 ، 600 و 1000 وات سدیم در بازار قابل عرضه می باشد.نوعی دیگر از لامپ های گازی لوله ای، لامپ های متال هالید می باشد. رنگ نوری این لامپ ها سفید می باشد. لامپ های متال هالید در رنج های توانی 250، 400، 1000 و 2000 وات در بازار قابل عرضه می باشد.لامپ های بخار جیوه به صورت حبابی در بازار عرضه می گردد، با توجه به بهره نوری بالا نسبت به لامپ های رشته و قیمت بسیار پایین ، جز لامپ های پر طرفدار در صنعت روشنایی ایران می باشد. لامپ های بخار جیوه به دو بخش مستقیم و ترانس خود دسته بندی می شود و در رنج توانی 125، 250، 500 وات در بازار قابل عرضه می باشد.
لامپ بخار سدیملامپ متال هالیدلامپ بخار جیوه